Buah Betik


Khasiat buah Betik dan Vitamin B17


Betik dan Vitamin  B17

Buah betik atau ( Carica Papaya ) merupakan salah satu buah-buahan tropika yang sangat berhasiat dan ajaib dari sudut rawatan yang sangat luar biasa. Menurut kajian buah betik dan bijinya yang telah terbukti mempunyai hasiat antihypertensive, antioxidant, anti- amoebic, antiparasitic, antiseptic, penyembuhan luka luaran dan luka atau pendarahan dalaman.
Sebagai alat Contraceptive ( pencegah kehamilan ), sel kanser akan bertindak balas atau merebak selepas pembedahan. Sebab itu kimotherapy dianjurkan untuk di lakukan untuk membunuh sel kakser. Salah satu alemen yang di perlukan untuk sel kanser merebak adalah kehadiran astrogen Hormon pada luka pembedahan. Buah betik merupakan agen Contraceptive dan dapat menghalang estrogen dari pada berkumpul pada luka pembedahan tersebut.
Situasi ini akan menghalang sel kanser dari merebak dengan cara menghalang kehadiran estrogen pada luka pembedahan tersebut. Tanpa estrogen sel kanser tidak dapat merebak. Selain dari buah betik, batang buah nenas yang mengandungi bromalain juga mempunyai fungsi yang sama seperti buah betik.


Buah Betik merupakan sumber makanan yang kaya dengan Vitamin C dan Vitamin A. Buah ini telah dipilih oleh WHO untuk meningkatkan kadar Vitamin A pada kanak-kanan di negara-negara miskin yang mengalami kekurangan Vitamin seperti Cameroon dan Sri Lanka.
Buah betik sangat terkenal dalam penggunaan rawatan Kanser di Mexico. Kajian menunjukan betik mempunyai sifat melawan kanser kerana mengandungi sebatian anti kanser carotenoids yang di kenali sebagai lycopene, beta-carotene dan cryptoxanthin. Benzyl isothiocyanate dijumpai dalam buah betik berfungsi untuk menginduksi apoptosis dalam pankreas, prostat, leukemia dan menghalang karsinogen pada kanser pundi kencing

Blogger templates